Geslaagd jubileumuitje naar Volendam en Marken

Op zaterdag 26 augustus om 9.45uur vertrok een volle bus uit Ermelo met leden van het Ermelo’s Mannenkoor al dan niet vergezeld van hun partner, in totaal 75 personen. De eerste bestemming was de Simonehoeve in Katwoude, vlakbij Volendam, een klompen- en kaasboerderij. Binnen stond het gebak al klaar en toen we zaten werd er koffie geschonken door (jong) personeel in klederdracht. Daarna volgde een rondleiding met een demonstratie kaasmaken en klompenmaken en kon er geproefd worden van diverse soorten kaas, waaronder brandnetel- en hennepkaas. Er waren natuurlijk klompen en andere souvenirs in grote hoeveelheden te koop. Toen kon er genoten worden van wat een Typisch Hollandse lunch werd genoemd, met o.a. boter, kaas en makreel. Voordat de bus naar Volendam vertrok werd er een groepsfoto gemaakt, met een namaakmolen op de achtergrond. In Volendam was er gelegenheid om rond te kijken en om in Volendamse klederdracht op de foto te gaan. Gezien de regenbuien maakten de meesten gebruik van een derde mogelijkheid: iets drinken op een droge plek binnen of op een overdekt terras. Toen de boot naar Marken vertrok was het inmiddels opgeklaard en konden we in de zon van prachtige luchten en mooie panorama’s genieten. Op Marken scheen de zon nog steeds en via schilderachtige straatjes bereikte we de kerk, waar we volgens afspraak 3 liederen mochten zingen. Een klein beetje spannend omdat onze muzikale kompassen, dirigent Ab en begeleider Bert beiden verhinderd waren om erbij te zijn. Mede dankzij koormeester Henk is het echter allemaal goed gekomen en werd er zelfs nog een vierde lied gezongen. Er was nog tijd om wat van het prachtige eiland te zien en/of een ijsje te eten, voordat we weer in de bus zaten op weg naar het laatste onderdeel van de dag, een driegangendiner in Woudenberg, bij Schimmel1885. Het eten was goed, de sfeer uitstekend en er werd aan alle tafels een heleboel gepraat en gelachen. Om problemen voor chauffeur Debby te voorkomen (rijtijdenbesluit!) moest alleen de koffie een beetje snel gedronken worden. Voor zover bekend heeft niemand zijn mond gebrand. Moe maar voldaan kon iedereen rond 21.15uur van het kerkelijk centrum naar huis, na deze door Chiel Sinte Maartensdijk en Willem Kosters perfect georganiseerde dag.

DSC 1063 2